Erasmus+ | Využívanie dramatických techník vo výučbe jazykov

Dovoľte mi na úvod parafrázovať z knihy Briana Waya Výchova dramatickou improvizáciou.

Ak chceme niekoho naučiť, čo znamená slovo slepec, môžeme to slovne vysvetliť – je to človek, ktorý nevidí. Ale tiež môžeme tohto človeka vyzvať aby si zavrel oči a našiel východ z miestnosti.

Tento príklad jasne vystihuje silu a prínos učenia pomocou prežitia alebo priamej skúsenosti. Zatiaľ čo vysvetlenie oslovuje náš intelekt, priama skúsenosť rozvíja celú našu bytosť, otvára príležitosť pre predstavivosť, tvorivosť, intuíciu a hlboké pochopenie. Dramatické techniky ponúkajú priamu skúsenosť, oslovujú celého človeka a skrývajú širokú škálu možností využiteľných vo vzdelávaní, a to aj v jazykovom.

V Amsterdame som spolu so spolužiakmi a spolužiačkami na vlastnej koži zakúsila rôzne hry, improvizácie, príbehy, stelesňovanie zvukov, slov a viet, techniky pre zvládanie stresu, na podporu sebavyjadrenia i techniky pre riešenie konfliktných situácií. Vo dvojiciach a skupinách sme diskutovali o tom ako možno toto všetko využiť v praxi, zdieľali sme nápady a vymieňali si skúsenosti.

To všetko sa dialo v meste, v ktorom vanie slobodný duch, kde cyklista má vždy prednosť, kde sa v nekonečných kanáloch odrážajú fotogenické budovy, ktoré tu praktickí a podnikaví Holanďania postavili pre 400 rokmi, kde môžete nahliadnuť do sudov Heinekenu, či stráviť hodiny meditovaním pred Van Goghovými plátnami.

Počas tohto týždňového pobytu som stretla skvelých ľudí, zažila, videla a ochutnala mnohé a najmä som otvorila pokladnicu možností pre ešte zábavnejšie, účinnejšie a výdatnejšie hodiny angličtiny.

Eva Košúthová



Erasmus+ info